Shopping i Turkiet.

Ja, nu är det då dags för mig att utvärdera shoppingen i turkiet. Det är helt klart annorlunda mot Sveriges och jag gillar inte sättet man shoppar på där. Det är marknader och det finns inga priser, här gäller det bara att pruta. Jag gillar inte riktigt att pruta, känner mig så osäker och lite taskig. Men det gick riktigt bra vissa gånger och jag känner mig väldigt nöjd med alla priser på allt jag köpte.

Först och främst vill jag säga att klädesväg så har de mycket snyggare killkläder än tjejkläder. Tex. Jeans, jag letade som en galning båda veckorna och det var jätte svårt att hitta ett par vanliga enkla jeans utan krusseduller och slitningar. Vill även passa på o säga att jag blev väldigt förolämpad varje gång jag skulle prova några oxå! Varje gång ja sa att ja skulle prova så tog de fram ett par 28:or och skrattade nästan åt mig när jag sa att jag var en 25:a! Det var dock kul att sätta de på plats varje gång de gav en 26:a och man kunde visa att de var alldeles för stora! =)

92284-112 

Här är en bild på vårat hotel och vår strand. Helt underbart.

Tips på vad man bör köpa i Turkiet:

1. Guld och silver, smycken:
Jag köpte inget, men de har äkta guld och silver till väldigt låga priser. Men de jag va där med hade köpt tidigare år de hade varit där och de var väldigt nöjda med kvaliten på grejerna.

2. Strumpor!:
haha! ja, det kanske låter mindre roligt, men överallt på markander har de: "Ta 16 par för 5 euro!". Och kvalitéen då? I Turkiet exporterar de mycket bomull, men den bästa behåller de själva i landet. Så det är mjuk och bra bomullskvalité i alla strumpor. De personer jag åkte med var där för ett år sedan och hade då köpt en massa strumpor och alla håller nu fortfarande.
[Jag åkte hem med 32 strumpor]

3. Väskor:
Oj, oj, oj vilket paradis det var för mig! Jag älskar väskor och det fanns verkligen hur mycket som helst. Både kopior av dyra väskor (så som Hermes Birkin, Fendi Spy bag, mfl.) och bara allmänt snygga väskor utan märken på. Jag har faktiskt ingen aning om hur kvalitéen är, men de är så pass låga priser på dem att jag tycker man kan chansa lite. Jag tror att de har bra kvalité på sjävla tygen osv, det som isåfall inte håller tror jag ska vara dragkedjorna, men jag uppdaterar ju bloggen hela tiden, så om någon av väskorna inte håller kvalitéen så kommer de framgå här.
De är även duktiga på skinn och läder, man kan komma över väskor i äkta skinn till mycket bra priser här.(Även plånböcker rekommenderas här.)
[Jag köpte 4 väskor]

4. Jeans:
Hittar man ett par jeans så rekommenderas det starkt att köpa dem. De flesta kostar runt 200kr och pga. av deras grymma bomullskvalité så håller många av deras jeans längre än märkes jeansen man kan köpa här hemma. (En kompis till mig har jeans därifrån som hon använt flitigt i 2 år och räknar me att de kommer hålla länge till.)
[Jag köpte ett par jeans] 

Vad man bör undvika att köpa i Turkiet:

1. Parfymer!:
Guiderna och alla varnar för att man ska köpa parfymer därnere. Så det gör jag oxå. De fejkar allt annat, så parfymerna är inte heller äkta och man kan inte riktigt vara säker på vad de stoppar i dem. Parfymer i taxfree etc. går bra, men ej på marknader eller i små affärer (de finns inget annat).
Jag skulle nog låta bli alla skönhetsprodukter därnerifrån.

2. Skor:
Visst finns de många fina skor därnere oxå. Men från alla ja frågat så har kvalitéen vara den värsta! De har gått sönder efter ett par dagars användning, bara fallit sönder. Så skorna lät jag bli.

3. Solglasögon:
Det har varit samma sak med solglasögonen som med skorna. De flesta faller bara sönder. Om du inte hittar någon glasögonaffär dvs. (de har faktiskt några riktiga affärer) där du kan hitta några riktiga solglasögon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback